De online bijlessen van Sebastiaan en Stan

Dat bijles niet alleen nuttig, maar ook heel leuk kan zijn, bewijzen Sebastiaan en Stan. In november 2020 startten ze met bijlessen wiskunde, Stan ging van een 2,5 naar een 7 op zijn eindexamen!

arrow

Sebastiaan helpt Stan van een 2,5 naar een 7

shs (studenten helpen scholieren)

Stan: “Wiskunde was echt onmogelijk om met mij daar wat aan te doen, het ging bij mij niet. Ik maakte geen huiswerk en snapte de logica van de wiskunde gewoon niet. Totdat Sebas kwam! Die gozer is echt een legende, ik maak geen grappen. Ik begon met een 2,5 voor wiskunde en ben geslaagd met een 7! Sinds Sebastiaan heb ik geen onvoldoende meer gehaald. Toen hij het uitlegde, klikte het opeens.”

Sebastiaan: “Ik zag Stan gaan van ‘ik heb geen zin’ naar ‘ik snap het’. Hij begon wiskunde zelfs een beetje leuk te vinden. En als je dat zegt, dan is het wel gelukt! Ik denk ook niet dat het Stan zijn fout was dat het niet lukte. Ik heb best veel moeite met de manier waarop er wiskunde gegeven wordt: je krijgt trucjes aangeleerd om je examen te halen. Maar dat wat erachter zit, dat krijgt weinig aandacht. Je moet maar gewoon veel sommen maken en de regels in je hoofd stampen. Ik snap daarom ook best dat veel leerlingen wiskunde niet leuk vinden: dat werkt demotiverend. Het is eigenlijk ook altijd het achterliggende probleem waarmee leerlingen bij mij komen, en dat zag ik ook bij Stan.”

Stan: “Door mijn 2,5 dacht ik dat ik het nooit meer ging halen. Ik had toen ook steeds minder zin om er iets voor te doen en dan kom je in zo’n neerwaartse spiraal. Ik vind het dus echt knap van Sebas hoe hij drie jaar stof in een paar maanden kon uitleggen, zodat ik het begreep en ook nog leuk begon te vinden!”

Sebastiaan: “Ik ben op een gegeven moment meer vaardigheden aan gaan leren, in plaats van in de boeken te gaan zitten. Ik legde bijvoorbeeld uit wat er achter de rekenregels zit, en leerde manieren aan waarop je zelf kunt afleiden en bewijzen of wat je denkt ook klopt. Dat is het mooie van wiskunde, dat dat kan.”

Stan: “Ik denk de persoonlijke aandacht, ik begrijp dat een docent geen tijd heeft om 30 leerlingen op een andere manier iets uit te leggen, daarom vond ik het wel fijn aan de bijles dat Sebastiaan zich aanpaste aan hoe ik het beste leer. Wij hadden veel gemeenschappelijke interesses, dat hielp ook. Ik maakte nooit huiswerk – dat deden we dan in de bijles – maar ik kreeg wel eens een extra oefentoets van Sebas. Hij had er wat grapjes ingestopt en dat maakte het wel leuk om te maken.
Het zou mooi zijn als dat wat Sebas heeft gedaan, ook op school zou kunnen: niet alleen de trucjes leren, maar de ideeën achter de stof uitleggen. En dat je terugkomt op wat er geleerd is, zodat je later als je het nog een keer nodig hebt, je nog steeds weet hoe je het aan moet pakken.”

Ook interesse om samen te werken?

Neem contact op

Deel dit bericht