Hier kun je vinden wat onze docentassistenten zeggen over diens werkzaamheden. Van lessen voorbereiden tot surveilleren, ze vertellen er allemaal in het kort over wat ze doen en hoe ze het ervaren!
Hoe ziet een dag van een docentassistent eruit?
Met mijn achtergrond in bètavakken, ben ik al door verschillende docenten ingezet. Zo ondersteun ik wiskundelessen in de onderbouw, waarbij ik vragen beantwoord in de les, extra aandacht kan geven aan kleine groepjes en ook kan surveilleren bij toetsen. In de bovenbouw geef ik een paar leerlingen bijles in wiskunde en scheikunde. Daarnaast help ik bij het wegwerken van achterstanden door uit te zoeken welke onderwerpen nog extra aandacht verdienen en door individuele plannen te maken om deze kennis bij te spijkeren.
Als docentassistent heb ik tot nu toe geholpen in en naast de les. Ik loop in de klas rond wanneer de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn en beantwoord vragen. Ook kun je mij inzetten om bijvoorbeeld op de gang extra uitleg te geven of met de leerlingen samen opdrachten te maken. Je kunt ook altijd nakijkwerk of surveillancewerk aan mij slijten. Ik vind het ook leuk om samen met de docent lesmateriaal te maken!
Als docentassistent vind ik het heerlijk om afwisselende taken te hebben; zo neem ik het ene moment een groepje leerlingen mee op de gang, help ik met het klassenmanagement bij een les, en surveilleer ik bij toetsen of zet ik ze zelf in elkaar. Hiermee hoop ik de docenten ademruimte te geven, zodat zij weer kunnen experimenteren met nieuwe vormen en meer persoonlijke aandacht aan de leerling kunnen besteden. Op deze manier maken we het onderwijs samen leuk en toegankelijk voor iedereen!
Op school help ik vooral bij wiskunde en bedrijfseconomie. Ik studeer zelf economics en business economics, dus economie is ook een vak waar mijn kennis en mijn interesse ligt. Vaak loop ik rond in de klas om vragen te beantwoorden en ik geef ook bijles aan leerlingen die moeite hebben met een vak, of een achterstand. Ik vind het fijn dat ik iets kan bijdragen en haal er veel energie uit als ik leerlingen kan helpen iets beter te begrijpen.